حمایت از دامداران با خرید به موقع و منصفانه شیر خام

شیر

در راستای حمایت از تولید داخلی شیر و گوشت، لازم است شیر تولید داخل به نرخ منصفانه و به موقع از دامداران خریداری و پول آن پرداخت شود.
«اقتصاد مقاومتی» مبحث جدیدی در اقتصاد است که چگونگی مقابله و مقاومت اقتصاد در برابر تکانه‌ها و مخاطرات مختلف را بررسی می‌کند و در عین حال عدم آسیب‌پذیری و ادامه پیشرفت اقتصاد را نیز مورد توجه قرار می‌دهد.

با اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که در تاریخ ۱۳۹۲ بهمن ۲۹ توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شد، می‌توان انتظار داشت که اقتصاد کشور در این مسیر قرار گیرد.

براین اساس: «حمایت مؤثر و ساماندهی فرآیند تولید و اصلاح نظام بازار محصولات کشاورزی» از جمله سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که وزارت جهاد کشاورزی برای پیشرفت و تعالی کشور ملزم به اجرای آن شده است.

از آنجا که وزارت جهاد کشاورزی یکی از سنگین‌ترین مسئولیت‌ها یعنی امنیت غذایی کشور را برعهده دارد، در نتیجه در مقابل اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم به مراتب مسئولیت سنگین‌تری بر عهده دارد.

براین اساس به بررسی عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در دو سال گذشته و حمایت از تولید‌کنندگان شیرخام می پردازیم: به دنبال درخواست‌های مکرر دامداران و تولید‌کنندگان شیرخام مبنی بر افزایش قیمت این محصول، براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار در ۱۲ تیرماه سال ۹۲ قیمت خرید شیرخام ۱۴۴۰ تومان مصوب شد که علیرغم گذشت حدود ۳ سال از آن مصوبه به دلیل امتناع صنایع لبنی از خرید شیرخام به قیمت مصوب، هنوز دامداران موفق به فروش شیرخام تولید شده به این قیمت نشده‌اند.

وزارت جهاد کشاورزی که امر مهم حمایت از تولید‌کننده را برای جلوگیری از واردات و اتکا به تولید داخل بر عهده دارد، در مواجهه با عدم اجرای مصوبه دولت برای خرید شیر‌خام طرح خرید تضمینی این محصول را در نیمه دوم سال ۹۳ به عنوان طرح حمایتی برای جمع‌آوری مازاد آن به اجرا در آوردند که چندان هم موفق نبود و به جز دامداران چند استان، بقیه تولید‌کنندگان همچنان شیرخام را با زیر قیمت مصوب فروختند، تا اینکه بالاخره طرح مذکور هم پس از ۱۰ ماه اجرا متوقف شد.

مشکل دامداران در عرضه شیر‌خام به قیمت مصوب در سال‌ گذشته هم ادامه داشت، به طوری که آنها برای حل این مشکل مکاتباتی را با نهاد ریاست جمهوری داشتند و قول‌هایی را هم از مسئولان برای رفع مشکل‌شان گرفتند که علیرغم این اقدامات هنوز مشکل دامداران به قوت خود باقی است.

عدم تمکین به مصوبه خرید شیرخام سال ۹۲ ستاد تنظیم بازار توسط صنایع لبنی امسال هم به بهانه عدم کشش بازار تا آنجا ادامه یافت که دامداران چندی پیش در مقابل نهاد ریاست جمهوری اعتراض کردند و با توجه به ضرر و زیان‌هایی که در سه سال اخیر متحمل شده‌اند، خواهان رسیدگی این نهاد قانونی به مشکلاتشان شدند.

همچنین چند روز پس از اعتراض مذکور باز هم تعدادی از دامداران با ریختن شیرخام مقابل سازمان جهاد کشاورزی اصفهان خواستار رسیدگی به مشکلات تولید‌کنندگان شیرخام و اجرایی شدن مصوبه ۱۴۴۰ تومانی شیرخام شدند.

آنها مدعی بودند که قیمت تمام شده شیرخام بیش از ۱۵۰۰ تومان است در حالی که در دو سال گذشته هر کیلوگرم شیرخام به طور متوسط با قیمت ۱۱۰۰ تا ۱۲۵۰ تومان از آنها خریداری می‌شود و با این وضع بسیاری از تولید‌کنندگان کوچک از عرضه تولید خارج شده‌اند و تولید‌کنندگان بزرگتر هم با مسائل عدیده اقتصادی مواجه‌اند.

این گزارش می‌افزاید: به گفته رئیس مرکز اصلاح‌ نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی سال ۹۴، ۹ میلیون تن شیرخام در کشور تولید شده است و معادل ۶۰۰ هزار تن شیر (فرآورده‌های لبنی) صادر شده است.

وی هچنین اظهار داشت: که بخش اعظمی از صادرات فرآورده‌های لبنی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، عراق و پاکستان است و علیرغم تلاش برای صادرات محصولات لبنی به روسیه صادرات به این کشور چشم‌گیر نبوده است.

بنابراین با بررسی اجمالی به نحوه تولید شیرخام در کشور می‌توان به این نتیجه رسید که اگرچه روند تولید شیرخام در کشور نبستا خوب است، اما یکی از اساسی‌ترین مشکلات دامداران عدم وجود بازار مناسب برای عرضه محصول است.

بازار مناسب یک محصول هم شامل دو بخش داخلی و خارجی است که متاسفانه نه تنها بازار خوبی برای جذب این محصول به دلایل مختلف از جمله عدم تمکین صنایع لبنی به مصوبه خرید شیرخام ۱۴۴۰ تومانی و پایین آمدرن قدرت خرید مردم وجود ندارد، طوری که این کالا در زمره کالاهای درجه دو و سه قرار گرفته است، بلکه اقدام مناسبی هم برای جذب بازارهای خارجی صورت نگرفته است.

وزارت جهاد کشاورزی، و ستاد تنظیم بازار در مقابله عدم تمکین صنایع لبنی نسبت به اجرای مصوبه خرید شیرخام سال ۹۲، از آنجایی که راه‌حلی برای پایین نگه‌داشتن قیمت فرآورده‌های لبنی برای رسیدن به دست مصرف‌کننده نداشته‌اند، کاملا در مقابل صنایع لبنی منفعل عمل کرده‌اند و در این مدت هم زیان دیدگان اصلی چرخه تولید و مصرف شیر دامداران و تولید‌کنندگانی هستند که پایه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شوند.

این گزارش می‌افزاید: اصل مسلم برای رفع مازاد هر محصولی صادرات است و برای بدست آوردن بازارهای بین‌المللی یکی از مهمترین ابزارها عرضه محصول با قیمت رقابتی است که لازمه آن هم تخصیص مشوق‌های صادراتی است که علیرغم انجام مکاتباتی در این زمینه توسط وزارت جهاد کشاورزی با دولت هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.

بنابراین جای این سوال باقی است که وزارت جهاد کشاورزی به عنوان یکی از بازوان اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که متولی تلید است در راستای حمایت از تولید‌کنندگان این بخش چه کرده است؟/ فارس

Digg twitter Facebook cloob Delicious Stumble Upon Google plus Facenama Linkedin Balatarin

مطالب پیشنهادی / مشابه :

درباره نویسنده

835 مطلب نوشته است .

حامد غفاری هستم 28 ساله عاشق آی تی و اینترنت لیسانس نرم افزار و یک سالی هست وارد صنایع غذایی شدم و وارد تولید مواد غذایی شدم. میخوام بیشتر تو این بازار باشم و اخبار این صنعت رو نشر بدم.

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

تمام حقوق این سایت برای © 2019 مجله صنایع غذایی ایران. محفوظ است.
قدرت گرفته از وردپرس فارسی